Leta i den här bloggen

onsdag 17 november 2010

Att bli söksmart, del 1 - strategier

Att söka information är inte alltid det lättaste - och många av er både elever och ibland även lärare kommer till biblioteket för att man inte hittar, vet inte vart materialet finns någonstans och i vilket ände man ska börja. Ibland går vi ut i klasserna och har undervisning i hur man kan göra för att underlätta för sig själv. Men den svåraste biten är att ställa om från ett rakt tänkande till ett cirkulärt tänkande. Att söka information är vindlande och här kommer några ovärderliga tips:



1. När passar vilken typ av sökväg/källa?

Här är det många som faller. Man kan inte använda en sökmotor till allting och tro att det alltid ger lika bra resultat. Och än mer, man kan inte använda en sökmotor och sedan alltid använda första träffen. Ingen bra ide.
Om jag ska ha reda på ett telefonnummer så är Gulasidorna bäst, vill jag veta vädret så använder jag SMHI, vill jag ha tag på en artikel (som inte är dagsaktuell) så passar artikelsök, behöver jag snabbt ta reda ett ords betydelse använder jag ordbok o.s.v. Viktigt i sammanhanget är självklart också uppgiftens beskaffenhet och storlek. Det säger sig självt att projekarbete kräver mer och olika typer av information än en liten uppgift som ska vara klar snabbt. Utvärdera situationen och lägg upp en struktur!



2. Utseende/struktur

Många de sökmotorer/databaser/uppslagsverk som vi använder är i princip uppbyggda på ett likartat sätt d v s har du lärt dig att hantera en databas så är det mycket lättare när du letar i nästa att förstå strukturerna. Första gången du är inne någonstans leta runt, browsa, se hur funktioner fungerar vart ligger träfflistan, ämnesorden o.s.v. hur ser den avancerade sökningen ut? Nu har ni även fått tips på vad ni ska leta efter!

3. Olika typer av källor - olika typer av fakta

En mycket vanlig kommentar i biblioteket är "jag ska ha/behöver/letar/vill ha en bok om". Att leta information är inte en rak process - att hitta en bok/hemsida/artikel löser inte din uppgift eftersom det ofta krävs olika typer av material/källor till ett arbete. Att hitta en bok, är visserligen bra, men i ärlighetens namn hur många läser en faktabok om ett ämne från sida 1 till 500 under ett arbete som pågår i 4-5 veckor. Inte många skulle jag säga. Återigen gå igenom uppgiften vilken typ av information behöver jag och vart ska jag hitta den? Börja inte med att fråga efter en bok. Det kan finnas uppslagsverk, delar av en bok, artiklar o.s.v Det kan också vara bra med bollplank, diskutera igenom med en kamrat, stäm av med läraren och börja leta i biblioteket.

Detta var del 1 - snart kommer del 2 som tar upp källkritik

/ Lisa, bibliotekarie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar